Voici ma première planche abstraite (fin 2000 début 2001). Une expérience qui m’a donné envie d’en faire un bouquin (ce que je fis 4 ans plus tard chez Atrabile).
i like very much the calm stillness of this comic, how it creates a pause, an atmospheric mood, how it plays with depth perception & how the 6 slim panels so effectively offset and elaborate on verticality vs. square slab horizontalism -- the colors work in perfect unison to convey a certain weight to the page, an actual heft of solid construction -- it is a beautiful slow poem & the architectural aspect reflecting how the space is used presents us with that essential narrative of how we create and use space.
Les modernes affirmaient une coupure très franche avec le passé et cela se répercute directement dans la peinture. L’abstraction remplace de plus en plus la figuration et les sujets glissent du répertoire sacré ou antique vers celui de l’homme (individu ou collectif) perçu par les sciences humaines, ou alors le sujet fait place à la pure picturalité du tableau. La question figurative écartée permet une évolution grâce aux transformations formelles. P. Mondrian se limitait aux couleurs primaires avec une composition tramée. K. Malevitch de façon très sensible a utilisé des formes simples qui questionnaient l’existence du tableau et de la peinture. Dans le domaine de la sculpture, Brancusi polissait les formes pour arriver à leur expression la plus essentielle. L’art minimal suit cette conscience esthétique en faisant disparaître toute trace du créateur physique ou moral dans l’œuvre. Le tableau ne renvoie qu’à lui même et paraît simplement répéter la maxime de P. Klee : « rendre visible ». On retrouve cette attitude dans l’utilisation que fait J. Mc Cracken des couleurs qui deviennent des objets.
The first and most comprehensive source of abstract comics on the web, tracing the history and surveying the contemporary landscape of abstract sequential art.
On Abstract Comics: The Anthology (Currently SOLD OUT):
The artists assembled by Andrei Molotiu for his anthology ABSTRACT COMICS (Fantagraphics, $39.99) push “cartooning” to its limits... It’s a fascinating book to stare at, and as with other kinds of abstract art, half the fun is observing your own reactions: anyone who’s used to reading more conventional sorts of comics is likely to reflexively impose narrative on these abstractions, to figure out just what each panel has to do with the next.
--Douglas Wolk, New York Times Book Review, Holiday Books edition, December 6, 2009 The collection has a wealth of rewarding material... it is a significant historical document that may jump-start an actual new genre.
--Doug Harvey, LA Weekly It becomes a treat to take a page of art - or a simple panel - and consider how the shapes, texture, depth, and color interact with one another; to reflect on how, when one takes the time, the enjoyment one ordinarily finds in reading a purely textually-oriented, narrative-driven written story can - with the graphic form - be translated into something completely different.
--Adam Waterreus, Politics and Prose, "Favorite Graphic Literature of the Year."
...this arresting book is like a scoop of primordial narrative, representational mud. Which is to say, it has vitaminic powers.
--Design Observer
For years, comics (at least American ones) have doggedly refused for one reason or another, to consider other schools of art and beyond mere representation. It's only now we see artists attempting to branch out and try to push at the edge's of the medium's definition. As such I found Abstract Comics to be a revealing, thought-provoking and genuinely lovely book that I'll be sure to be rereading in the months to come.
Salut, Greg! C'est fantastique de finalement voir un francophone poster ici.
ReplyDeleteCette planche est super. Je voudrais bien la voir comme le commencement d'une plus longue histoire. Est-ce peint ou digital?
i like very much the calm stillness of this comic, how it creates a pause, an atmospheric mood, how it plays with depth perception & how the 6 slim panels so effectively offset and elaborate on verticality vs. square slab horizontalism -- the colors work in perfect unison to convey a certain weight to the page, an actual heft of solid construction -- it is a beautiful slow poem & the architectural aspect reflecting how the space is used presents us with that essential narrative of how we create and use space.
ReplyDeleteLes modernes affirmaient une coupure très franche avec le passé et cela se répercute directement dans la peinture. L’abstraction remplace de plus en plus la figuration et les sujets glissent du répertoire sacré ou antique vers celui de l’homme (individu ou collectif) perçu par les sciences humaines, ou alors le sujet fait place à la pure picturalité du tableau. La question figurative écartée permet une évolution grâce aux transformations formelles. P. Mondrian se limitait aux couleurs primaires avec une composition tramée. K. Malevitch de façon très sensible a utilisé des formes simples qui questionnaient l’existence du tableau et de la peinture. Dans le domaine de la sculpture, Brancusi polissait les formes pour arriver à leur expression la plus essentielle. L’art minimal suit cette conscience esthétique en faisant disparaître toute trace du créateur physique ou moral dans l’œuvre. Le tableau ne renvoie qu’à lui même et paraît simplement répéter la maxime de P. Klee : « rendre visible ». On retrouve cette attitude dans l’utilisation que fait J. Mc Cracken des couleurs qui deviennent des objets.
Merci, c'est peint a l'acrylique
ReplyDeletethanks for your analyse troylloyd